Na czym polega i z czym się wiąże zarządzanie placówką medyczną?
Zarządzanie placówką medyczną to złożony proces, który trudno opisać dogłębnie w jednym artykule. Chcemy jednak nakreślić temat i pokazać najważniejsze kwestie, które wymagają uwagi zarządzającego.
Co istotne, mianem takiej placówki można określić szpital, klinikę, przychodnię, ośrodek rehabilitacyjny czy inny rodzaj instytucji związanej z troską o zdrowie, a wielkość i rodzaj placówki również wpływa na sposób zarządzania nią.
Można jednak wyodrębnić punkty wspólne, które są istotne dla każdej instytucji. Co to za punkty? Oto one!
Spis treści:
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Logistyka i zaopatrzenie
Finanse
Obsługa pacjentów
Podsumowanie: zarządzanie w placówkach medycznych
W skrócie:
- Zarządzanie placówką medyczną wymaga zarówno wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych umiejętności – zarówno miękkich (np. empatia i komunikacja), jak i twardych (np. budżetowanie).
- Na zarządzanie jednostkami opieki zdrowotnej wpływa wiele czynników, ale trzeba zadbać o fundamenty, czyli ludzi (personel i pacjenci), finanse, zasoby i logistyka.
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Truizmem jest powiedzenie, że firmę tworzą ludzie, ale nie da się ukryć, że to właśnie pracownicy odpowiadają w dużej mierze za jakość świadczony usług, reputacje placówki medycznej czy sprawność działania przychodni.
Zarządzanie jednostkami opieki zdrowotnej obejmuje w tym przypadku rekrutacje personelu, szkolenia czy rozmowy ewaluacyjne, czyli cykliczne spotkania z pracownikami, które pozwalają na ocenę pracy i feedback, ale również na wysłuchanie opinii i uwag personelu – zarówno ze szczebla kierowniczego, jak i osób dbających o porządek.
Logistyka i zaopatrzenie
Placówka medyczna nie może dobrze funkcjonować bez odpowiedniego zaplecza, więc nadzór nad zaopatrzeniem i usprawnienie procesów logistycznych jest kluczem do sukcesu. Zarządzający musi zadbać m.in. o zapewnienie zapasów leków (z uwzględnieniem okresów ich przechowywania), sprzętu medycznego, uniformów dla personelu czy innych materiałów medycznych oraz codziennego użytku (np. chemia gospodarcza).
Wbrew pozorom każdy z wyżej wymienionych elementów jest istotny – zarówno medykamenty, których zakres może być różny dla różnych rodzajów placówek medycznych, jak i stroje dla personelu, które pozwalają zapewnić odpowiedni poziom higieny i pozytywnie wpływają na wizerunek placówki.
Finanse
Placówka medyczna musi efektywnie zarządzać swoimi finansami, co oznacza budżetowanie, opłacanie personelu (zarówno etatowego, jak i kontraktowego), zakupy sprzętu medycznego i zaopatrzenia, rozliczanie usług medycznych i opłaty za media.
Zarządzanie placówkami służby zdrowia różni się w zależności od profilu działalności. Inny poziom wpływów i kosztów wykazują firmy prywatne, inne publiczne ośrodki zdrowia. Jednak w jednym i drugim przypadku trzeba właściwie zadbać o finanse.
Obsługa pacjentów
I wreszcie ostatnia kwestia, która jest być może najważniejsza, czyli sprawna obsługa pacjentów. Zapewnienie wysokiej jakości obsługi medycznej jest priorytetem każdej placówki tego typu, a można to osiągnąć na wiele sposobów. Obejmuje to wiele różnorakich działań, których połączenie daje najlepsze efekty.
O jakich działaniach mowa? I znowu – zależy to od rodzaju placówki, ale pod uwagę można wziąć:
- marketing i reklamę,
- monitorowanie i ocenę procesów medycznych,
- reagowanie na opinie pacjentów,
- współpraca z innymi instytucjami,
- zarządzanie danymi osobowymi,
- rozwój usług medycznych w odpowiedzi na potrzeby pacjentów.
Oczywiście powyższe podpunkty nie wyczerpują całej listy, ale dają ogólne rozeznanie w zadaniach, które są stawiane przed zarządcą placówki medycznej. W zależności od okoliczności i specyfiki pracy, mogą się one znacząco różnić.
Do tego dochodzą jeszcze regulacje prawne, które również bywają różne w zależności od typu placówki i rodzaju świadczonych usług. Jest to jednak temat, który wymaga często konsultacji z prawnikiem, dlatego warto go zgłębić indywidualnie.
Podsumowanie: zarządzanie w placówkach medycznych
Odpowiedzialne zarządzanie w placówkach medycznych opiera się na umiejętności strategicznego myślenia, długofalowego planowania, motywowania pracowników czy dbania o finanse. Każdy element jest ważny, bo jego celem jest zapewnienie skutecznej opieki medycznej i satysfakcji pacjentów, ale również efektywności finansowej i zgodności z wymogami prawa.
Bez wątpienia zarządzanie placówką medyczną to spore wyzwanie, które wymaga zarówno wiedzy i umiejętności, jak i empatii. Z pewnością indywidualne predyspozycje mają wpływ na jakość zarządzania, ale na rynku można znaleźć również szereg szkoleń, które pomogą w opanowaniu wymaganych umiejętności.